Miljöspendanalys är ett sätt att öka inköps strategiska betydelse
Att genomföra en miljöspendanalys innebär att man på kategorinivå multiplicerar spend (valuta) med miljöindikatorer (CO2-ekvivalenter). Resultatet av detta blir en nulägesbild av våra utsläpp i kategoristrukturen vilket sedan kan användas för att prioritera kategoriprojekt tillsammans med andra faktorer så som ekonomisk potential, risk och genomförbarhet.
Med utgångspunkt i detta kan man sedan skapa en kategoriplan utifrån värdeskapande i organisationen, vilket inte minst är viktigt när man arbetar med kategoristyrt inköp.
Miljöspendanalys korsbefruktar spendanalys med miljöindikatorer
För att genomföra en miljöspendanalys behöver organisationen ha en genomgripande och uppdaterad spendanalys på plats. Miljöindikatorer finns bland annat hos Upphandlingsmyndigheten.
Det är viktigt att spendanalysen matchar nivån på miljöindikatorerna och vice versa. Det är viktigt att granulariteten är samma på både spendanalysen som miljöindikatorerna.
Miljöspendanalysen belyser och visualiserar fördelningen av miljöpåverkan per kategori genom att man korsbefruktar två datakällor.
Nästa steg på resan är att prioritera kategorier där påverkan (eller potentialen) mappas mot genomförbarheten, dvs hur lätt eller svårt det är att genomföra en förändring i den valda kategorin. När prioriteringen väl är gjord rekommenderas att ytterligare iterera resultatet för att säkerställa att analysen är korrekt. En miljöspendanalys baseras på spendvolymen så det är viktigt att förstå såväl miljöpåverkan samt om det finns andra orsaker än inköpsvolym som påverkar spenden. Ett vanligt exempel här är klimatkompensering av resor, som ju fördyrar själva resan men för den delen inte påverkar miljön negativt.
Miljöspendanalysen blir då ett viktigt diskussionsunderlag för utveckling av miljöarbete i organisation, samt ger inköp viktiga insikter som kan användas i kommande upphandlingar och kommunikation med leverantörer.
Vill ni veta mer om miljöspendanalys?
Jag berättar gärna mer om vad vi kan hjälpa till med och hur vi kan stötta er i ert arbete med att utveckla inköp.
Jenny Vårlid
Chef Affärsutveckling EFFSO AB
Positiva effekter av miljöspendanalys
- En kartläggning av leverantörskedjans utsläpp är ofta ett bra diskussionsunderlag i organisationen för att utveckla hållbarhetsarbetet
- Miljöspendanalysen är en bra utgångspunkt för att prioritera miljöfokuserat förbättringsarbete på kategorinivå
- Att genomföra en miljöspendanalys är en kunskapsresa för inköp samt för hela organisationen
- Att arbeta med förbättringar inom miljö och hållbarhet är ett sätt att attrahera och behålla kompetens
- Inköp är vana att jobba kategorispecifikt och tvärfunktionellt. Att driva förbättringsprojekt med miljöfokus passar därför inköpsorganisationer väl och är ett sätt att öka inköps strategiska betydelse i organisationen.
Vill ni veta mer om hållbart inköp? Läs mer på EFFSO Tools
Varför EFFSO?
Vi erbjuder enastående kunskap
Vi är fokuserade på inköp och har enastående kunskap inom alla delar av inköpsområdet. Vi har kunskaper både inom indirekt och direkt material, för att inte tala om spendanalys. Kompetensen spänner över alla typer av kategorier och vårt breda intellektuella kapital är byggt runt en väl genomtänkt uppsättning verktyg, mallar och metoder.
Tillsammans skapar vi bestående resultat
Vi är doers och specialister. Vi arbetar i team tillsammans med er för att faktiskt få jobbet gjort och skapa resultat. Genom en långsiktig relation säkrar vi långsiktiga resultat och ett kontinuerligt inflöde av expertkunskap. Vi hjälper er med rätt typ av verktyg för att ni själva ska kunna hantera alla förbättringar och förändringar över tid.
Ni får bättre ekonomiskt utfall
Vi levererar realiserade besparingar och vi ser till att ni får ut bästa möjliga avkastning mot nedlagt antal arbetstimmar. Vi levererar ett starkt business case med fokus på ROI och avgifter knutna direkt till resultat. Vårt gemensamma fokus på finansiella resultat och överföring och uppbyggnad av kunskap i ert inköpsteam levererar bestående effekt.
Urval av kunder efter bransch
Behöver du vägledning?
Ring oss på +46 8 440 39 30 eller använd kontaktformuläret så hör vi av oss till dig inom kort. Vi hjälper dig med alla typer av frågor inom inköp.