Supply Chain och Supply Chain Management
Med Supply Chain menar man det flöde av pengar, varor eller information som går från tillverkare till den slutliga kunden genom alla stegen i produktionen, och tillbaka igen om det handlar om återvinning. Supply Chain Management (SCM) är själva planeringen, schemaläggningen och kontrollen av det här flödet.
Begreppet SCM dök upp flera decennier sedan och används frekvent idag. Ändå har många inköpare genom åren haft olika syn på vad det är och hur viktigt det är. Ska man se SCM som en del av inköpsverksamheten eller är SCM det övergripande målet där inköp bara är en byggsten? Även SCM och logistik är två områden som överlappar varandra.
Supply Chain Management och logistik
I vissa fall pratar man om supply management. Och om supply management endast hanterar försörjningen av varor tar SCM ett större grepp och inkluderar all inköp, logistik, beredning och tillverkning. Därför sammankopplar vi SCM ofta med logistik. Man kan se SCM som ett tankesätt enligt vilket man ser över de logistiska funktionerna ur verksamhetens synvinkel. Det kan röra sig rent konkret om att man strävar efter att minska rutinmässiga kostnader, förbättra kvaliteten av informationsflödet, minska tiden det tar att genomföra transaktioner samt förenkla överföringen av information.
Behöver du rekrytera eller anlita en konsult inom Supply Chain?
Kontakta mig så berättar jag mer!
Anna Hedre Eidhagen
Chef Rekrytering & Interim, EFFSO
Vad gör en Supply Chain Manager?
Det inte helt lätt att i exakta termer beskriva vad en supply chain manager gör eftersom det beror mycket på hur ett företags supply chain ser ut. För att generalisera kan man ändå säga att det är en person som planerar, styr och utformar företagets material- och informationsflöden.
Hen skapar en helhetssyn och förståelse för alla delprocesser i flödet mellan leverantörer och kunder, samt hur man kan integrera alla delaktiviteter till ett effektivt och lönsamt flöde av varor, tjänster och information.
Vidare tillämpar, utvecklar och implementerar hen processer, metoder och teknologier inom hela företagets supply chain.
Konkreta arbetsuppgifter kan inkludera att
- Bygga, utveckla och optimera leverantörsrelationer och logistikflöden från leverantör till kund
- Bygga upp processer och system för inköp och supply chain
- Dimensionera sortimentsstruktur och dess påverkan på flödena ihop med andra avdelningar
- Kommunicera med kunder och marknad som utgångspunkt för dimensionering av flöden
- Förhandla med externa leverantörer
- Skapa strategier som ökar effektiviteten/ hastigheten i företagets supply chain
- Utveckla, lära och stärka säkerhetsriktlinjer och protokoll
- Hantera kvalitetsfrågor
- Hantera lagerhållning och nivåer
- Ge operativ support och vägledning för att säkerställa maximal produktivitet och kvalitet
- Rekrytera, utbilda och/eller coacha övriga anställda inom supply chain
Lämpliga personliga egenskaper
Lämpliga personliga egenskaper för en supply chain manager som brukar nämnas är driftighet och en entreprenöriell läggning. En annan lämplig egenskap är att ständigt kunna utmana sina egna tillvägagångssätt.
Dessutom får en supply chain manager gärna vara lite av en flexibel allkonstnär som ser till att få ihop helheten mellan inköp, materialförsörjning, produktion och logistik, trots ständiga förändringar. Att kunna ha förmågan att ta hand om detaljer samtidigt som man inte tappar fokus på helheten blir därför A och O.
Och inte minst, rollen kan innebära mycket administrativt arbete men också många kontaktytor, både externt och internt. Därmed blir den kommunikativa förmågan viktig även den.
Vanliga frågor om våra konsulter
Var kan ni erbjuda inköpskonsulter?
Vi erbjuder konsulter i hela landet, även på orter där rätt kompetens kanske inte finns att tillgå just nu. Tack vare vårt stora konsultnätverk erbjuder vi god geografisk flexibilitet och våra konsulter är mycket flexibla och kan resa vid behov. Vi har fysiska kontor i Sundbyberg, Göteborg och Malmö med moderna arbetssätt vilket möjliggör effektivt distansarbete mot er vart ni än befinner er.
Kan jag hyra en inköpschef?
Ja, det kan du göra, både på hel- och deltid.
Hur snabbt kan ni leverera konsulter?
Vi har alltid en eller flera konsulter som är tillgängliga omgående. Det har förekommit att personer börjat jobba direkt i anslutning till konsultintervjun hos kunden.
Hur ser er ersättningsmodell ut?
Vi debiterar en timkostnad för vårt arbete.
Har ni olika typer av inköpsspecialister?
Vi har både specialister inom olika områden och generalister som kan åta sig flera olika områden inom samma uppdrag.
Vilken typ av konsulter har ni?
Vi kan erbjuda alla typer av roller inom inköp och supply chain!
En typisk konsult hos EFFSO är en trevlig, social och prestigelös person som är flexibel i sitt arbetssätt och samtidigt tydlig i sin kommunikation. Våra konsulter är trygga i konsultrollen och älskar att ta sig an nya utmaningar ute hos våra kunder.
Behöver din supply chain organisation stöttning?
EFFSO grundades för femton år sedan och vi har sedan dess fokuserat på att hjälpa inköpsverksamheter med att bli mer effektiva. Med en både djup och bred kompetens inom inköp utvecklar vi inköpsorganisationer, säkerställer deras kompetensförsörjning och stöttar med spetskompetens.
Bemanning och interim
För att alltid se till att ha leveransförmåga arbetar vi både med nätverk och anställda konsulter. Det gör att vi kan leverera allt från generella inköpskonsulter till specialister på t ex IT, offentlig upphandling eller entreprenad.
Våra konsulter har erfarenhet från linjeroller i olika organisationer, bland annat som kategoriledare/ category managers, supply chain managers, strategiska inköpare, inköpschefer eller inköpsdirektörer. Några av dem har även tidigare verkat som managementkonsulter. De har praktisk erfarenhet av inköpsarbete och ibland även av att bygga upp och utveckla inköpsfunktioner. Till sist vill vi nämna att vi har kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö men många av våra konsulter är tillgängliga för uppdrag även utanför dessa regioner.
Rekrytering inom inköp
Rekrytering inom just inköp och supply chain är vår specialitet. Vi vet vilken kompetens och karaktär framgångsrika inköpsorganisationer behöver. Mycket av det beror på att vi själva har djup funktionell inköpskompetens. Det gör att vi kan attrahera rätt kandidater och konsulter. Idag har vi ett av Nordens största nätverk av inköpare.
Kanske vill du läsa mer om...
Granskad av
Jenny Vårlid, affärsutvecklingsansvarig på EFFSO AB, den 2022-01-04
Jenny Vårlid är affärsutvecklingschef på EFFSO sedan 2019. Innan hon kom till EFFSO arbetade hon bland annat som inköpschef och HR-chef på AGA Gas/ Linde Group. Utöver det har Jenny lång erfarenhet som konsult inom inköp från IBX/ Capgemini.
Inom inköp brinner hon framför allt för kompetensförsörjnings- samt hållbarhetsfrågor. Jenny har en juristexamen från Göteborgs universitet. På effso.se har hon tack vare sin breda inköpskompetens bidragit till flera texter om strategiskt inköp.
Varför EFFSO?
Vi erbjuder enastående kunskap
Vi är fokuserade på inköp och har enastående kunskap inom alla delar av inköpsområdet. Vi har kunskaper både inom indirekt och direkt material, för att inte tala om spendanalys. Kompetensen spänner över alla typer av kategorier och vårt breda intellektuella kapital är byggt runt en väl genomtänkt uppsättning verktyg, mallar och metoder.
Tillsammans skapar vi bestående resultat
Vi är doers och specialister. Vi arbetar i team tillsammans med er för att faktiskt få jobbet gjort och skapa resultat. Genom en långsiktig relation säkrar vi långsiktiga resultat och ett kontinuerligt inflöde av expertkunskap. Vi hjälper er med rätt typ av verktyg för att ni själva ska kunna hantera alla förbättringar och förändringar över tid.
Ni får bättre ekonomiskt utfall
Vi levererar realiserade besparingar och vi ser till att ni får ut bästa möjliga avkastning mot nedlagt antal arbetstimmar. Vi levererar ett starkt business case med fokus på ROI och avgifter knutna direkt till resultat. Vårt gemensamma fokus på finansiella resultat och överföring och uppbyggnad av kunskap i ert inköpsteam levererar bestående effekt.
Urval av kunder efter bransch
Behöver du vägledning?
Ring oss på +46 8 440 39 30 eller använd kontaktformuläret så hör vi av oss till dig inom kort. Vi hjälper dig med alla typer av frågor inom inköp.