Strategiskt, taktiskt och operativt inköp
Strategiskt inköp är den högsta ansvarsnivån och ofta en centraliserad, ibland en global, funktion. Strategiska inköpare utarbetar policyer, kategori- och leverantörsstrategier samt leder kategoristyrningsprojekt.
Taktiskt inköp utför den strategiskt utstakade vägen genom att välja produkter och leverantörer samt lägga upp logistiska flöden. Taktiskt inköp kan vara både centraliserat som decentraliserat.
Operativt inköp har den dagliga kontakten med leverantörerna och är ofta en decentraliserad funktion. Exempelvis arbetar strategen med kategoristyrning, taktikern med upphandling och den operativa inköparen med orderstöd.
En del väljer istället att använda termerna sourcing, inköp och anskaffning. På större företag har man ofta separata inköpsavdelningar för de tre områdena och varje avdelning fördelar man sedan per inköpskategori.
Vill du veta mer om strategiskt inköp eller olika inköpsprojekt?
Kontakta mig så berättar jag mer!
Jenny Vårlid
Chef Affärsutveckling EFFSO AB
Strategiskt inköp i CPO Survey
Det läggs för stort fokus på det taktisk-operativa än på det strategiska i många inköpsorganisationer. Vilket återspeglades även i vår senaste CPO Survey: i snitt ägnar svenska inköpsorganisationer 31 procent av sin tid på strategiskt inköp. Även i antalet inköpare är andelen strategiska inköpare mycket lägre än andelen taktiska och operativa, oavsett storlek på företaget.
Genom att arbeta mer strategiskt kan inköpsorganisationen bidra mer väsentligt till företagets lönsamhet och konkurrenskraft. Glädjande svarade 45 procent att de planerar att rekrytera fler strategiska inköpare under 2022. Se till att din organisation blir den mest attraktiva arbetsgivaren!
Ta del av CPO SurveyVad gör en strategisk inköpare?
- En strategisk inköpare arbetar fram policyer, kategori- och leverantörsstrategier, leder kategoristyrningsprojekt med tonvikt på analys och strategi samt implementerar och följer upp. Inte sällan är de ansvariga för koncernramavtal, ofta på global nivå. En karriärmöjlighet för strategiska inköpare är att gå vidare till koncerninköp.
- Andra benämningar är sortimentsinköpare, kategoriinköpare eller kategoriansvariga. På engelska är det vanligt med key commodity manager, key supplier account manager, category manager, sourcing area manager m.fl.
- Dock används titlarna för strategiskt inköp frekvent även för taktiskt och operativt inköp. Därför ser man ofta tjänster som är att betrakta som taktiskt inköp som tituleras frekvent med titlar för strategiskt inköp.
Arbetsuppgifter och egenskaper
- Leda kategoristyrningsprojekt med tyngdpunkt på strategi och analys
- Ta fram, implementera och följa upp inköps- och leverantörsstrategier
- Besluta om större upphandlingar, outsourcingaktiviteter eller investeringar
- Utforma anskaffningsprocesser samt interna och externa policyer
- Utveckla system och planer för leverantörsutveckling
- Upphandla och teckna långtidsavtal, partnerskapsavtal etc
- Delegera arbetsuppgifter och utforma arbetsbeskrivningar.
- Lämpliga personliga egenskaper som brukar nämnas är; analytisk, säljande, strukturerad, drivande, relationsskapande, resultatorienterad, strategisk, pedagogisk och kommunikativ.
Vad tjänar en strategisk inköpare?
Det inte helt lätt att hitta jämförbar och relevant statistik för rollen strategisk inköpare. Lönen beror mycket på hur rollen är definierad och om det finns underställd personal eller inte.
SCB redovisar uppgifter för Inköpare och upphandlare samt Inköps-, logistik- och transportchefer. Deras genomsnittliga månadslön för 2020 var 42900 respektive 53700 kronor. Unionen publicerar vad de kallar för marknadslön för strategiska inköpare och där finns statistik för 2021. Enligt den ligger marknadslönen för en strategisk inköpare på mellan 42000 och 55000 kronor per månad.
All statistik ovan är ett genomsnitt för alla sektorer, i hela landet och oavsett kön.
Behöver du rekrytera eller anlita en strategisk inköpare?
Vi kan hjälpa dig! Rekrytering av inköpare var det EFFSO började med för ca 17 år sedan. Sedan dess har vi utökat vårt erbjudande med fler tjänsteområden dock är rekrytering fortfarande ett av våra viktigaste affärsområden. Vår specialitet är rekrytering av strategiska inköpare, category managers och inköpschefer men vi rekryterar även andra roller inom inköp och supply chain.
Är ditt behov mer tillfälligt, kan du anlita en av våra interimskonsulter. Inom interim jobbar vi med en kombination av anställda konsulter och konsultnätverk för att säkerställa att vi har hög leveransförmåga. I vårt nätverk finns både strategiska inköpare, kategoriledare och inköpschefer samt taktiska och operativa inköpare.
Våra konsulter har erfarenhet av olika branscher och kategorier så som IT, energi och sjukvård. Mycket indirekt material och tjänster men även råvaror. Vissa är generalister, andra är specialister på IT, offentlig upphandling eller entreprenad. Vi har kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö men många av våra konsulter är tillgängliga för uppdrag även utanför dessa regioner.
Eller ta hjälp av våra managementkonsulter
Behöver du hjälp med att göra en inköpsdiagnos, att komma igång med kategoristyrt inköp, eller på annat sätt förändra din inköpsverksamhet kan våra managementkonsulter vara dig behjälpliga. De har lång erfarenhet av att driva kategoriprojekt. De är vana att agera strategiska inköpare samt att driva transformationsprojekt som oftast inleds med en inköpsdiagnos. Många av våra managementkonsulter har en typisk Inköpsanalytikerprofil och flertalet är vana projektledare.
Vanliga frågor om våra interimskonsulter
Har ni olika typer av inköpsspecialister?
Vi har både specialister inom olika områden och generalister som kan åta sig flera olika områden inom samma uppdrag.
Hur ser er ersättningsmodell ut?
Vi debiterar en timkostnad för vårt arbete.
Hur snabbt kan ni leverera konsulter?
Vi har alltid en eller flera konsulter som är tillgängliga omgående. Det har förekommit att personer börjat jobba direkt i anslutning till konsultintervjun hos kunden.
Kan jag hyra en inköpschef?
Ja, det kan du göra, både på hel- och deltid.
Var kan ni erbjuda inköpskonsulter?
Vi erbjuder konsulter i hela landet, även på orter där rätt kompetens kanske inte finns att tillgå just nu. Tack vare vårt stora konsultnätverk erbjuder vi god geografisk flexibilitet och våra konsulter är mycket flexibla och kan resa vid behov. Vi har fysiska kontor i Sundbyberg, Göteborg och Malmö med moderna arbetssätt vilket möjliggör effektivt distansarbete mot er vart ni än befinner er.
Vilken typ av konsulter har ni?
Vi kan erbjuda alla typer av roller inom inköp och supply chain!
En typisk konsult hos EFFSO är en trevlig, social och prestigelös person som är flexibel i sitt arbetssätt och samtidigt tydlig i sin kommunikation. Våra konsulter är trygga i konsultrollen och älskar att ta sig an nya utmaningar ute hos våra kunder.
Granskad av
Jenny Vårlid, affärsutvecklingsansvarig på EFFSO AB, den 2022-01-04
Jenny Vårlid är affärsutvecklingschef på EFFSO sedan 2019. Innan hon kom till EFFSO arbetade hon bland annat som inköpschef och HR-chef på AGA Gas/ Linde Group. Utöver det har Jenny lång erfarenhet som konsult inom inköp från IBX/ Capgemini.
Inom inköp brinner hon framför allt för kompetensförsörjnings- samt hållbarhetsfrågor. Jenny har en juristexamen från Göteborgs universitet. På effso.se har hon tack vare sin breda inköpskompetens bidragit till flera texter om strategiskt inköp.
Varför EFFSO?
Vi erbjuder enastående kunskap
Vi är fokuserade på inköp och har enastående kunskap inom alla delar av inköpsområdet. Vi har kunskaper både inom indirekt och direkt material, för att inte tala om spendanalys. Kompetensen spänner över alla typer av kategorier och vårt breda intellektuella kapital är byggt runt en väl genomtänkt uppsättning verktyg, mallar och metoder.
Tillsammans skapar vi bestående resultat
Vi är doers och specialister. Vi arbetar i team tillsammans med er för att faktiskt få jobbet gjort och skapa resultat. Genom en långsiktig relation säkrar vi långsiktiga resultat och ett kontinuerligt inflöde av expertkunskap. Vi hjälper er med rätt typ av verktyg för att ni själva ska kunna hantera alla förbättringar och förändringar över tid.
Ni får bättre ekonomiskt utfall
Vi levererar realiserade besparingar och vi ser till att ni får ut bästa möjliga avkastning mot nedlagt antal arbetstimmar. Vi levererar ett starkt business case med fokus på ROI och avgifter knutna direkt till resultat. Vårt gemensamma fokus på finansiella resultat och överföring och uppbyggnad av kunskap i ert inköpsteam levererar bestående effekt.
Urval av kunder efter bransch
Behöver du vägledning?
Ring oss på +46 8 440 39 30 eller använd kontaktformuläret så hör vi av oss till dig inom kort. Vi hjälper dig med alla typer av frågor inom inköp.