Kraven på robusta inköp har ökat och breddats i offentlig sektor. Många inköpsorganisationer känner att de inte riktigt är utrustade för att hantera kraven. För att åstadkomma robusta inköp behövs en robust inköpsorganisation. Men hur når man dit?
Robusta inköp handlar om att skapa värde på kort och lång sikt i enlighet med organisationens mål oavsett om det handlar om kostnader, effektivitet, miljö/klimat, socialt ansvar eller försörjningsstabilitet. En robust inköpsorganisationen kännetecknas bland annat av strategiskt perspektiv, kompetens, tillräckliga resurser, effektiva processer, samverkan, kommunikation, förankring, förändringsförmåga och ledarskap.
I detta webinar kommer EFFSOs Per-Arne Jonsson och Emil Andrén att tillsammans med Torbjörn Thorsén att diskutera de komponenter som behövs för att bygga, utveckla och vidmakthålla en robust inköpsfunktion. Genom att utveckla dessa komponenter kan inköp inom offentlig sektor få bättre förutsättningar för att driva strategiskt förändringsarbete och genomföra kostnadseffektiva och högkvalitativa upphandlingar som möter organisationens behov och mål.
Bland annat kommer vi att ta upp:
- Vad är robusta inköp?
- Kompetens och resurser
- Kommunikation och förankring
- Ledarskap och förändringsförmåga