Kontaktuppgifter
Telefon: +46 735 13 74 73
E-post: per-arne.jonsson@effso.se
Utbildning och karriär
Per-Arne studerade Industriell Ekonomi på Linköpings universitet. Efter civilingenjörsexamen började Per-Arne arbeta som controller på FFV Aerotech, och där fick hans intresse för inköp och Supply Chain ytterligare näring. Senare har han varit logistikansvarig på både IKEA och Canal Digital. Han arbetade därefter i åtta år på Kraft Foods, bland annat som nordisk inköpschef. Sedan 2010 arbetar han som konsult och Senior Advisor på EFFSO.
Relevanta erfarenheter
Per-Arne har nästan 40 års erfarenhet av inköp och Supply Chain från flera olika branscher, allt från flygplan till choklad. Som konsult har han arbetat med kommuner, kommunala bolag, regioner och myndigheter, samt med privata företag. Han har en erkänd expertis i att stötta organisationer inom framför allt offentlig sektor med att införa och driva kategoristyrning, samt inköpsutveckling generellt. Per-Arne är även en uppskattad föredragshållare och inspiratör, och han delar frikostigt med sig av sina erfarenheter på bland annat EFFSO Tools.
På EFFSO Tools skriver Per-Arne regelbundet om framför allt kategoristyrning. Men han har även bloggat om kompetenser som inköpare behöver ha, förhandling och riskhantering. Nu senast är han författaren bakom vår uppdaterade rapport ”Skapa värde med kategoristyrt inköp i offentlig sektor”. Är du nyfiken finns en längre intervju med Per-Arne här.
Tre snabba frågor till Per-Arne
1. Varför började du arbeta med inköp?
Mitt första jobb för snart 40 år sedan var som controller. En stor del av mitt arbete var att ta reda på och analysera fakta – och att dra slutsatser av det. Eftersom jag redan då tyckte att det är dumt om saker görs dåligt när de kan göras bättre började jag dra i trådar för att få till förändringar. En del av de trådarna ledde naturligt nog till olika leverantörer. Och plötsligt höll jag på med inköp. Mitt första inköpsprojekt var en stor ritningskopiator som innebar minskade kostnader, ökad effektivitet och bättre kvalitet.
2. Vad är den vanligaste frågan du får från nya kunder?
”Hur kommer vi i gång?” Ofta finns en bild av vart man vill, dvs vilka resultat man vill uppnå. Det finns också för det mesta en idé av vad som behöver göras. Men man vet inte hur man ska göra det, framför allt vet man inte hur man kommer gång. Dessutom behöver man ofta hjälp med få med sig beslutsfattarna.
I de situationerna blir det viktigt att föra en dialog om ambitioner och förutsättningar för att skapa den färdplan som passar varje organisation.
3. Vad är det första du skulle göra om du var ny inköpschef?
Mitt första fokus skulle vara att lyssna och, baserat på det som kommer fram, peka ut en riktning som vi med gemensamma krafter skulle röra oss i.
- Lära känna verksamheten genom att möta och lyssna på människor.
- Göra en enkel kartläggning av var vi står idag och vart vi vill.
- Tillsammans med mina medarbetare identifiera och prioritera de aktiviteter som tar oss framåt mot våra mål.
- Ge medarbetarna förutsättningar, förtroende och stöd för att genomföra förbättringarna.
- Följa upp och anpassa till interna och externa förändringar.
Om EFFSO AB
Vi är Nordens ledande konsultföretag inom inköp. Med lång erfarenhet inom inköp hjälper vi företag och organisationer att uppnå oslagbara resultat med sin inköpsverksamhet.
Läs mer om EFFSO här. Och vill du läsa mer om inköp kan vi rekommendera EFFSO Tools, vår egna verktygslåda som samlar det mesta du behöver veta om inköp.