Jenny Vårlid

Affärsutvecklingschef på EFFSO och expert inom inköp

Jenny Vårlid är affärsutvecklingschef på EFFSO sedan 2019. Innan hon kom till EFFSO arbetade hon bland annat som inköpschef och HR-chef på AGA Gas/ Linde Group. Utöver det har Jenny lång erfarenhet som konsult inom inköp från IBX/ Capgemini. Inom inköp brinner hon framför allt för kompetensförsörjnings- samt hållbarhetsfrågor. Jenny har en juristexamen från Göteborgs universitet.

På effso.se har hon tack vare sin breda inköpskompetens bidragit till flera texter om strategiskt inköp. Här nedan kan du läsa mer om henne!

Utbildning

Jenny har en juristexamen från Göteborgs universitet samt har genomgått Global Leadership Program, Saïd Business School, University of Oxford. 

Karriär

Efter avlagd juristexamen i Göteborg inleddes inköpskarriären som konsult på VHS Upphandling, verksamhetsutvecklare på Posten Inköp för att sedan landa inom IBX/Capgemini som bland annat konsultchef Inköp. Jennys senaste roller var som CPO inom Aga /Linde med ansvar för Norra Europa, och även för Indirekt inköp EMEA-regionen, och därefter HR direktör för Norra Europa. 

Relevanta erfarenheter

Verksamhetsutveckling och transformationer inom Inköp, leda och driva förändringar i både företag och offentliga verksamheter. Jenny har drivit större program på bland annat IKEA, SAS, SEB, NCC (som konsult) och AGA (som linjechef). 

Stor erfarenhet av strukturell utveckling såsom processutveckling, digitalisering, outsourcing, i kombination med att bygga framgångsrika team och företagskultur. 

Kompetensförsörjning och organisations- och people-frågor kopplade till inköp. 

Konsultförsäljning med fokus utvecklande inköpsdialoger, att vara ett expertbollplank och stötta med kunskap och konsulter som levererar värdefulla effekter. 

Kontaktuppgifter

Telefon: +46 729 95 93 21
E-post: jenny.varlid@effso.se

Tre snabba frågor

1. Varför började du arbeta med inköp?

Min väg till inköp var via juridiken, där jag gillade avtalsrätt, förhandlingar, köprätt, kontraktsrätt och förstås lärde mig LOU som då var ganska ny. 

2. Vad är den vanligaste frågan du får från nya kunder?

Hur kan jag öka förståelsen i mitt företag för vilka fina effekter inköp kan bidra med? Hur kan jag driva inköpsmognaden framåt i mitt företag?

3. Vad är det första du skulle göra om du var ny inköpschef?

Fråga, lyssna, fråga, fråga, och lyssna, lyssna, lyssna! Jag skulle direkt ha en dialog med de interna intressenterna och med den egna personalen, men jag vill också förstå leverantörsbasen och inköpskategorierna, och inte minst affären, den kontext företaget verkar i. 

Om EFFSO AB

Nordens ledande konsultföretag inom inköp. Med lång erfarenhet inom inköp hjälper vi företag och organisationer att uppnå oslagbara resultat med sin inköpsverksamhet.

Läs mer om EFFSO här. Och vill du läsa mer om inköp kan vi rekommendera EFFSO Tools, vår egna verktygslåda som samlar det mesta du behöver veta om inköp.

Varför EFFSO?

Vi erbjuder enastående kunskap

Vi är fokuserade på inköp och har enastående kunskap inom alla delar av inköpsområdet. Vi har kunskaper både inom indirekt och direkt material, för att inte tala om spendanalys. Kompetensen spänner över alla typer av kategorier och vårt breda intellektuella kapital är byggt runt en väl genomtänkt uppsättning verktyg, mallar och metoder.

Tillsammans skapar vi bestående resultat

Vi är doers och specialister. Vi arbetar i team tillsammans med er för att faktiskt få jobbet gjort och skapa resultat. Genom en långsiktig relation säkrar vi långsiktiga resultat och ett kontinuerligt inflöde av expertkunskap. Vi hjälper er med rätt typ av verktyg för att ni själva ska kunna hantera alla förbättringar och förändringar över tid.

Ni får bättre ekonomiskt utfall

Vi levererar realiserade besparingar och vi ser till att ni får ut bästa möjliga avkastning mot nedlagt antal arbetstimmar. Vi levererar ett starkt business case med fokus på ROI och avgifter knutna direkt till resultat. Vårt gemensamma fokus på finansiella resultat och överföring och uppbyggnad av kunskap i ert inköpsteam levererar bestående effekt.

Urval av kunder efter bransch

Automotive
CEVT
Kongsberg Automotive
Shiloh Industries
Toyota MH
Energi, Fastighet & Entreprenad
Bravida
NCC
Vattenfall
IT & Telecom
Arelion
Axis Communications
Eltel Networks
Mycronic
Livsmedel & Retail
Ahlsell
Coop Sverige
ICA Gruppen
Menigo
Offentlig sektor
Göteborgs stad
Mölndals stad
Swedavia
Systembolaget
Process- & Tillverkning
Boliden
Envirotainer
Lesjöfors
Sandvik Coromant
Tjänster
High Chaparral
ISS
Kunskapsskolan
Samhall
Övrigt
Bankgirot
MTR
OneMed
Stena Line