Erik Hansson

Managementkonsult på EFFSO

Erik har flera års erfarenhet av inköp både från industrin och som konsult. Han inledde sin karriär på Scania där han arbetade med strategiskt inköp, kategoristyrning och hållbarhet kopplat till inköp.

I sin roll som managementkonsult på EFFSO har Erik varit involverad i flera inköpstransformationer. Han har även implementerat kategoristyrt inköp, utvecklat inköpsprocesser och utbildat inköpsorganisationer i ”Procurement Excellence” och förändringsledning. Uppdragsgivare har varit stora globala företag, många i tillverknings- och processindustrin. Erik är Civilingenjör i Industriell Ekonomi från Lunds Universitet.

Ända sedan han började på EFFSO 2022, har Erik regelbundet bloggat om olika inköpsrelaterade ämnen. Hans artiklar om kostnadsbesparingar, hållbarhet och kategoristyrning kan du läsa på EFFSO Tools.

Utbildning

Direkt efter studenten bar det av till Lund där Erik utbildade sig till civilingenjör inom Industriell Ekonomi med fokus på hållbarhet och supply chain. Det var när han läste inköpskursen som han blev ”insnöad” på inköp, enligt honom själv.

Karriär

Efter studierna började Erik på Scania som strategisk inköpare av direkt material. Han fick även arbeta med olika hållbarhetsinitiativ i rollen som Project and Sustainability Manager samt med affärsutveckling/ processutveckling inom Procurement Excellence.

Han anslöt sig till EFFSOs team med managementkonsulter våren 2022, har sedan dess han utbildat inköpsorganisationer i Procurement Excellence och förändringsledning, utvecklat processer, implementerat kategoristyrning och drivit inköpstransformationer hos ett flertal kunder i olika branscher.

Relevanta erfarenheter

Som managementkonsult har Erik en bred erfarenhet av branscher (fordons-, tillverknings- och processindustrin) och kategorier (mycket direkt material som till exempel gummi och stål samt elektronik) och han har varit involverad i flera större kundprojekt. Han har till exempel:

  • Varit delaktig i transformationen av inköpsfunktionen hos ett tillverkningsföretag. I projektet coachade han flera kategoriledare i att driva sina egna projekt samt ansvarade för att utveckla och implementera produktutvecklingsprocessen för alla inköp i företaget.
  • Haft rollen som projektledare för ett tillverkningsföretag med global närvaro. Där drev Erik bland annat ett kategoriprojekt inom rostfritt stål för den europeiska och asiatiska marknaden, med särskilt fokus på hållbarhet.
  • Genomfört ”quick wins” i ett projekt åt en kund där projektet samtidigt levererade en diagnos. Quick wins realiserades framförallt genom att leda och coacha kundens inköpare i faktabaserade förhandlingar med sina leverantörer av indirekt material och tjänster.

Bloggare

Förutom att vara managementkonsult på EFFSO har Erik löpande bloggat om inköp på EFFSO Tools. Här är några av de artiklar som Erik har skrivit, se fler längre ner:

Resultatinriktade inköpare – dags för cost-cut!

Det svåra andra kategoriprojektet

Kontaktuppgifter

Telefon: +46 709 62 91 10
E-post: erik.hansson@effso.se

Tre snabba frågor

1. Vad gör du som managementkonsult inom inköp?

Vi arbeta faktadrivet och börjar ofta våra projekt med att göra någon form av spendanalys, potentialbedömning eller inköpsdiagnos. I förbättringsprojekt till exempel handlar det om att få med sig intressenterna och försöka komma med aha-upplevelser vad gäller köpmönster och möjligheter att ändra sina arbetssätt. Allt syftar till att höja inköpsorganisationers prestanda.

Att vara konsult innebär att man både får pröva på olika branscher och träffa olika typer av människor. Som den lite rastlösa själ jag är kan jag inte tänka mig en bättre roll. Att jag sen också får sitta och lösa riktigt kluriga problem med några av de duktigaste människorna jag träffat är såklart grädde på moset.

2. Vilka egenskaper är bra att ha som managementkonsult?

Jag tror att det är att kunna vara kommunikativ och pedagogisk. Även om det finns mycket erfarenhet och referenscase hos oss konsulter är det alltid en ny resa för kunden och personerna som jobbar med inköp. Att då kunna ta med dem på resan och utbilda dem i varför vi gör en transformation eller genomför ett kategoriprojekt – det är A och O.

För egen del så tror jag att min största styrka som managementkonsult är att jag är genuint nyfiken på alla människor jag träffar och vill förstå hur de tänker kring saker och ting. Och jag tycker om att bidra till förbättringar, stora som små.

3. Hur kom du i kontakt med EFFSO?

Första gången jag kom i kontakt med EFFSO var under en arbetsmarknadsmässa. När jag några år senare insåg att jag ville komma till en snabbrörligare miljö hörde jag av mig till en av EFFSOs konsulter som jag även känner privat och resten är historia.

Men riktigt avgörande var nog ändå mötet med EFFSOs koncernchef Mattias Hultheimer som berättade om företagets värderingar och hur de kom till. Värderingen ”tro på goda människor” stack ut för mig. Jag har hittills inte sett något annat företag som har med det i sina värderingar. För mitt motto i livet är att alla människor är super-intressanta tills motsatsen har bevisats och jag kände mig direkt hemma i tron att alla är goda.

Om EFFSO AB

Nordens ledande konsultföretag inom inköp. Med lång erfarenhet inom inköp hjälper vi företag och organisationer att uppnå oslagbara resultat med sin inköpsverksamhet.

Läs mer om EFFSO här. Och vill du läsa mer om inköp kan vi rekommendera EFFSO Tools, vår egna verktygslåda som samlar det mesta du behöver veta om inköp.

Varför EFFSO?

Vi erbjuder enastående kunskap

Vi är fokuserade på inköp och har enastående kunskap inom alla delar av inköpsområdet. Vi har kunskaper både inom indirekt och direkt material, för att inte tala om spendanalys. Kompetensen spänner över alla typer av kategorier och vårt breda intellektuella kapital är byggt runt en väl genomtänkt uppsättning verktyg, mallar och metoder.

Tillsammans skapar vi bestående resultat

Vi är doers och specialister. Vi arbetar i team tillsammans med er för att faktiskt få jobbet gjort och skapa resultat. Genom en långsiktig relation säkrar vi långsiktiga resultat och ett kontinuerligt inflöde av expertkunskap. Vi hjälper er med rätt typ av verktyg för att ni själva ska kunna hantera alla förbättringar och förändringar över tid.

Ni får bättre ekonomiskt utfall

Vi levererar realiserade besparingar och vi ser till att ni får ut bästa möjliga avkastning mot nedlagt antal arbetstimmar. Vi levererar ett starkt business case med fokus på ROI och avgifter knutna direkt till resultat. Vårt gemensamma fokus på finansiella resultat och överföring och uppbyggnad av kunskap i ert inköpsteam levererar bestående effekt.

Urval av kunder efter bransch

Automotive
CEVT
Kongsberg Automotive
Shiloh Industries
Toyota MH
Energi, Fastighet & Entreprenad
Bravida
NCC
Vattenfall
IT & Telecom
Arelion
Axis Communications
Eltel Networks
Mycronic
Livsmedel & Retail
Ahlsell
Coop Sverige
ICA Gruppen
Menigo
Offentlig sektor
Göteborgs stad
Mölndals stad
Swedavia
Systembolaget
Process- & Tillverkning
Boliden
Envirotainer
Lesjöfors
Sandvik Coromant
Tjänster
High Chaparral
ISS
Kunskapsskolan
Samhall
Övrigt
Bankgirot
MTR
OneMed
Stena Line