Kundcase Shiloh Industries

Analys av CO2e-avtryck hos Shiloh Industries

Att kunna mäta och förstå sitt klimatavtryck har blivit affärskritiskt i många branscher, särskilt i den så hårt konkurrensutsatta bilindustrin. EFFSO har hjälpt Shiloh Industries att göra CO2e-beräkningar på deras leverantörsbas ner på enskild leveransartikel. Läs här om hur det gick till och om nyttan Shiloh Industries haft av resultatet!

De senaste åren har fokuset och trycket på hållbarhet inom bilindustrin ökat dramatiskt vilket har tvingat såväl bil- och lastbilstillverkare och deras leverantörer att anpassa sig.

Dura Shiloh är ett av företagen i branschen som länge haft hållbarhet som en integrerad del av sin strategi. De är specialiserade på lättviktslösningar som förbättrar fordonens prestanda och minskar deras miljöpåverkan. Bland produkterna finns pressade, formade och svetsade delar samt olika typer av stål och aluminiumkomponenter. I Sverige representeras Dura Shiloh av dotterbolaget Shiloh Industries AB, med verksamhet i Sverige och i Polen.

Under hösten 2023 vände sig Shiloh Industries till EFFSO för att få hjälp med att mäta deras leverantörers miljöavtryck.

En fråga om överlevnad

”Ett välutvecklat hållbarhetsarbete är inte bara en konkurrensfördel. Det håller på att bli en hygienfaktor, en absolut nödvändighet för att överleva som bolag och som leverantör till bilindustrin. Om du inte har kunskap om ditt och dina leverantörers CO2-avtryck kommer du att bli akterseglad. Det är helt enkelt affärskritiskt!” berättar Håkan Stavmyr, inköpschef på Shiloh Industries.

Han förklarar vidare: ”Om vi med hjälp av data kan påvisa för våra kunder att det ur ett hållbarhetsperspektiv är bättre att använda en viss komponent jämfört med en annan blir det extremt slagkraftigt”.

Förutom att göra CO2e-beräkningar på deras största kategorier och transporterna mellan fabrik och underleverantörer, ingick det i uppdraget att ta fram ett mätverktyg som de själva skulle kunna använda utan några förkunskaper. I verktyget önskade Shiloh kunna se CO2e på total-, kategori-, produkt och leveransartikelnivå.

Leende man i glasögon och ytterrock står och håller sig i en ledstång till en buss på väg in in.

Ett välutvecklat hållbarhetsarbete är inte bara en konkurrensfördel. Det är absolut nödvändigt för att överleva som bolag och som leverantör till bilindustrin. Har du inte kunskap om ditt och dina leverantörers CO2-avtryck kommer du att bli akterseglad.

Håkan Stavmyr, inköpschef på Shiloh Industries

Shiloh Industries vände sig till EFFSO

”Vi behövde hitta extern kompetens som både kunde guida oss, hålla oss i handen och göra arbetet, en partner som både har kunskap om vår bransch och om oss som bolag. Det upplever vi att EFFSO har. De är jordnära och förstår vad som behöver göras”, säger Håkan Stavmy, Shiloh Industries’ inköpschef.

Projektteamet på EFFSO började med att samla in statistik från Shiloh och dess leverantörer. Eftersom vissa leverantörer hade kommit längre än andra skiljde sig statistikens tillförlitlighet åt. Det hanterade teamet genom att löpande utvärdera alla utsläppsfaktorer och sortera in dem i fyra olika tillförlitlighetsgrader.

Samtidigt byggde EFFSO en beräkningsmodell i Excel som populerades med leveransartiklar, volymer och emissionsfaktorer. Det gjorde att man kunde räkna ut CO2-avtrycket per kategori, leverantör, produkt och artikel.

Bild på grönskande skog, tagen rakt underifrån.

Hjälper inköp på flera sätt

Förutom att Shiloh själva har fått en större förståelse för miljöavtrycket som orsakas av deras supply chain och vad som driver det har de blivit utrustade med en till ”dimension” både när de väljer underleverantörer och när de arbetar med leverantörsutveckling.

”Bland våra leverantörer finns allt från de stora drakarna till små, lokala, familjeföretag. Många har kommit en bit på väg när det gäller ESG-bitarna men långt ifrån alla. Det här blir ett sätt att identifiera deras potential och kunna vara med och hjälpa till”, säger Håkan Stavmyr.

Med hjälp av verktyget kan Shiloh också ställa tydligare krav på vilken statistik de önskar få från sina leverantörer och varför.

Konturerna av en man som är fotad genom glasdörren på ett konferensrum.

Bidrar även till säljarbetet

Dessutom kan Shiloh föra diskussioner med sina kunder på en helt ny nivå nu när de kan påvisa CO2e-avtrycket på artikelnivå. Shilohs säljorganisation har nu både verktyg och argument i diskussioner och prisförhandlingar.

Håkan förklarar: ”Vi kan visa för våra kunder att det är bättre för dem ur ett hållbarhetsperspektiv att välja en specifik komponent tillverkad i plåt i stället för plast. Det är inte alla våra konkurrenter som kan ha en sådan faktabaserad diskussion med sina kunder”.

Arbetet har även gett Shiloh insikter i vilket slags stödsystem de kommer att behöva på längre sikt. ”Just nu håller vi på att smälta det här steget vi tog i höstas men genom att jobba med verktyget, ställa kraven, förstå och utvecklas blir det lättare för oss att sätta kravspecifikationen,” menar Håkan.

Skapar större medvetenhet

Sist men inte minst, har det öppnat upp medvetenheten på ett helt annat sätt även internt.

”I projektet har vi varit väldigt transparenta och vi har under arbetets gång haft en dialog med både marknad, sälj och produktion. Jag upplever att hållbarhetsfrågorna har fått ännu större fokus inom organisationen och det är kul att kunna kommunicera internt att Inköp även jobbar med de här bitarna. Genom att arbeta med ESG blir vi en mer attraktiv arbetsgivare och det är viktigt för oss att kunna rekrytera riktigt duktiga medarbetare,” säger Håkan.

”Sedan är givetvis ESG större än ’bara’ CO2-avtrycken. Den sociala biten är till exempel väldigt viktig för oss eftersom våra fabriker ofta finns på små orter där vi har blir en del av samhället. Och jag kan inte säga att vi är färdiga på något sätt. Men det viktigaste är ändå att vi börjat någonstans och det här projektet har gjort att vi kommit en bra bit på vägen,” avslutar Håkan Stavmyr intervjun.

Om Shiloh Industries

Porträtt på blond kvinna i vit blus och svart kavaj som ler in i kameran.

Vill du veta mer om våra tjänster för hållbart inköp?

Kontakta mig så berättar jag mer!

 

Jenny Vårlid

Chef Affärsutveckling EFFSO AB

Varför EFFSO?

Vi erbjuder enastående kunskap

Vi är fokuserade på inköp och har enastående kunskap inom alla delar av inköpsområdet. Vi har kunskaper både inom indirekt och direkt material, för att inte tala om spendanalys. Kompetensen spänner över alla typer av kategorier och vårt breda intellektuella kapital är byggt runt en väl genomtänkt uppsättning verktyg, mallar och metoder.

Tillsammans skapar vi bestående resultat

Vi är doers och specialister. Vi arbetar i team tillsammans med er för att faktiskt få jobbet gjort och skapa resultat. Genom en långsiktig relation säkrar vi långsiktiga resultat och ett kontinuerligt inflöde av expertkunskap. Vi hjälper er med rätt typ av verktyg för att ni själva ska kunna hantera alla förbättringar och förändringar över tid.

Ni får bättre ekonomiskt utfall

Vi levererar realiserade besparingar och vi ser till att ni får ut bästa möjliga avkastning mot nedlagt antal arbetstimmar. Vi levererar ett starkt business case med fokus på ROI och avgifter knutna direkt till resultat. Vårt gemensamma fokus på finansiella resultat och överföring och uppbyggnad av kunskap i ert inköpsteam levererar bestående effekt.

Behöver du vägledning?

Ring oss på +46 8 440 39 30 eller använd kontaktformuläret så hör vi av oss till dig inom kort. Vi hjälper dig med alla typer av frågor inom inköp.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.