Fanny Agén, inköpskonsult
Våra inköpskonsulter är trygga personer som kommer med omfattande egen kunskap och kan snabbt sätta sig in i era system och processer. Under senhösten 2021 började Fanny Agén som ny inköpskonsult hos oss på EFFSO. Vi blev nyfikna på vad som drev henne en gång i tiden att läsa till inköpare och hur det är att vara konsult på EFFSO.
Fanny kommer närmast från Arbetsförmedlingen där hon arbetade som strategisk inköpare. Innan dess var hon Strategic Sourcing Manager på flygbolaget SAS. Hon har erfarenhet av uniformer samt bagage, fordon, kaffe, hälsovård och diverse andra tjänster och indirekt material inom facility management. Vi bad henne berätta om sin bakgrund och om hur det är att vara konsult inom inköp. Här nedan är hennes egna ord:
Sadlade om till inköpare
Från början har jag en ganska kreativ bakgrund. Jag är utbildad stylist, har studerat sömnad och konstruktion på Tillskärarakademin, jobbat i en smyckesbutik och även tillverkat egna smycken. Men för ett par år sedan bestämde jag mig för att läsa till inköpare och sökte till Stockholms Internationella Handelsskola.
Jag fick tips av en väninna som jobbade som inköpare i modebranschen. Det är klart att det var en skillnad att gå från den praktiska undervisningen på Tillskärarakademin till att sätta sig i skolbänken och läsa Affärsjuridik på SIH. Men jag har alltid tyckt om att gå i skolan så det var rätt kul. Och så fick jag också en jätte-bra praktikplats!
Fantastisk inköparskola på SAS
Jag hamnade på SAS och under praktiken blev jag erbjuden först ett vikariat och sedan fast anställning. Det var en fantastisk inköparskola. Från första dagen slängdes jag in i alla möjliga projekt vilket gjorde att jag utvecklades och lärde mig extremt mycket under en väldigt kort period – både inom inköpsyrket men även som person. Min chef såg till att hitta ett område som passade mig och med tanke på min bakgrund blev det ganska naturligt att jag fick ha hand om uniformerna. Jag jobbade inom Indirekt material och tjänster, först som junior category manager och sedan som strategic sourcing manager. Förutom uniformer hade jag ansvar även för bagage och vissa tjänster.
Men innan min tjänst rationaliserades bort som en konsekvens av Corona fick jag möjlighet att jobba med utvecklingsfrågor inom inköp. Bland annat fick jag vara super user för DocuSign och hjälpa till med implementeringen. Jätte-spännande!
Efter det började jag som strategisk inköpare på Arbetsförmedlingen där jag jobbade inom LOV, Lagen om Valfrihetssystem. Men när jag såg att EFFSO sökte en inköpskonsult för fast anställning kunde jag inte låta bli att söka. Jag var i kontakt med EFFSO av och till under en period men när vi väl var överens gick det väldigt fort. Och samma dag som jag anställdes började jag på mitt nuvarande uppdrag.
Nuvarande uppdrag
Jag är Sourcing Manager på ett transportföretag där jag har hand om diverse tjänster och indirekt material inom främst facility management. Återigen får jag ansvara för uniformer, de förföljer mig (skratt)! Men så har jag även hand om bl.a fordon, städtjänster och trafiktjänster som är helt nytt för mig.
Det roliga med uppdraget, och andra konsultuppdrag också för övrigt, är att jag får lära mig så otroligt mycket hela tiden. Och att det är både högt och lågt. Det är utvecklande på alla möjliga plan. Man kanske inte blir expert inom ett specifikt område, istället lär man sig lite om allt. Jag gillar också att få prova på olika branscher.
Utmaningar och möjligheter med att vara konsult
Att vara konsult kräver att man är anpassningsbar och lyhörd. Man är en form av projektledare. Utmaningen kan ibland vara att få med sig folk internt. Framförallt om jag som konsult ifrågasätter något som de flesta internt upplever fungerar väldigt bra. Då är det vanligt med motstånd. Men ibland måste man konkurrensutsätta för att priserna blivit för höga. I slutändan kanske man ändå behåller samma leverantör(er) men till ett bättre pris.
Om jag har något drömuppdrag? Jag tycker det är kul att jobba med utvecklingen av inköpsorganisationer, att sätta processer och implementera nya arbetssätt, eventuellt vara superuser för en ny lösning. Men jag ser också fram emot att fortsätta utvecklas i min roll som inköpare och att arbeta mer med category management. Men först ska jag hem och bli mamma! Vår lilla bebis kommer i juli…
Varför EFFSO?
Vi erbjuder enastående kunskap
Vi är fokuserade på inköp och har enastående kunskap inom alla delar av inköpsområdet. Vi har kunskaper både inom indirekt och direkt material, för att inte tala om spendanalys. Kompetensen spänner över alla typer av kategorier och vårt breda intellektuella kapital är byggt runt en väl genomtänkt uppsättning verktyg, mallar och metoder.
Tillsammans skapar vi bestående resultat
Vi är doers och specialister. Vi arbetar i team tillsammans med er för att faktiskt få jobbet gjort och skapa resultat. Genom en långsiktig relation säkrar vi långsiktiga resultat och ett kontinuerligt inflöde av expertkunskap. Vi hjälper er med rätt typ av verktyg för att ni själva ska kunna hantera alla förbättringar och förändringar över tid.
Ni får bättre ekonomiskt utfall
Vi levererar realiserade besparingar och vi ser till att ni får ut bästa möjliga avkastning mot nedlagt antal arbetstimmar. Vi levererar ett starkt business case med fokus på ROI och avgifter knutna direkt till resultat. Vårt gemensamma fokus på finansiella resultat och överföring och uppbyggnad av kunskap i ert inköpsteam levererar bestående effekt.
Behöver du vägledning?
Ring oss på +46 8 440 39 30 eller använd kontaktformuläret så hör vi av oss till dig inom kort. Vi hjälper dig med alla typer av frågor inom inköp.