Projektinköpare

Mestergruppen Sverige är en sammanslutning av fria företagare i samverkan som innefattar kedjorna XL-BYGG, BOLIST, Happy Homes och Colorama. Sammantaget är Mestergruppen marknadsledande inom byggmaterialhandeln i Sverige med ca 275 butiker över hela landet och tillsammans med ca 170 butiker inom färgfackhandeln har vi ett av Sveriges största butiksnät. Mestergruppen Sverige är ett servicekontor med ca 90 medarbetare placerat i Solna (Solna Gate) med nära till kommunikationer.

Som stödfunktion har Mestergruppen ett viktigt uppdrag att tillhandahålla relevanta produkter och tjänster till våra medlemmar/delägare i våra kedjor, för att de i sin tur ska vara lönsamma och framgångsrika. Servicekontoret tillhandahåller ett brett utbud av tjänster och stöd inom certifiering för miljö- och kvalitet, marknadsföring, e-handel, inköp, ekonomi, logistik, affärssystem och digitalisering samt butiksutveckling. Vi är en värderingsstyrd organisation som tror att med hjälp av våra värderingar kommer vi nå våra mål. Hos oss är vi pålitliga, effektiva, uppfinningsrika och lagspelare.

Projektinköpare till Mestergruppen Sverige AB

Är du en erfaren inköpare eller möjligen säljare inom byggbranschen, driven av att skapa lönsamma och långsiktiga affärer? Mestergruppen Sverige AB söker nu en Projektinköpare till vårt team som vill vara med och bidra till framgångar för våra medlemmar inom koncernen.

Som Projektinköpare spelar du en central roll i att driva affärer och säkra fördelaktiga villkor för våra medlemsägda butiker vid större objektinköp. Du förhandlar, analyserar och säkerställer att affärer genomförs med professionellt resultat.

Arbetsbeskrivning

I rollen som Projektinköpare kommer du att:

  • Samarbeta nära butikernas säljare, kedjornas regionschefer, centrala KAM säljorganisationen och våra kategorichefer.
  • Bidra till att utveckla, stärka och fördjupa relationerna mellan medlemmar, leverantörer och kunder.
  • Driva förhandlingar och optimera inköpsvillkor i större objektinköp för att säkerställa de bästa förutsättningarna.
  • Delta i upphandlingar för att stötta våra medlemsbutiker i deras projekt.
  • Hantera offerter och anbud, genomföra lönsamhetsanalyser och samverka kring prissättning, fakturahantering och logistik samt uppföljningar.
  • Agera som kedjans specialist inom objektinköp, där du deltar i olika råd.
  • Medverka på medlems- och leverantörsträffar och fungera som en rådgivande resurs för medlemmar i tidiga skeden av förfrågningsprocessen.
  • Vara uppdaterad på marknadsläget, prisbilden och de olika leverantörerna.

Vem är du?

Vi söker dig som har en stark affärsmässig och social förmåga samt erfarenhet av byggbranschen och B2B-affärer. Du har:

  • Erfarenhet från byggmaterialförsäljning eller inköp inom byggbranschen, exempelvis som säljare eller inköpare från konkurrenter eller leverantörssidan.
  • Förhandlingsvana och erfarenhet av inköpsprocesser och upphandlingar, gärna kopplat till större byggprojekt.
  • En byggteknisk bakgrund (meriterande), vilket ger dig förtroende hos våra yrkeskunder.
  • Förmåga att bygga och förvalta goda långsiktiga relationer med alla intressenter och ett serviceinriktat förhållningssätt.
  • Hög integritet, noggrannhet och en strukturerad arbetsstil, kombinerat med ett naturligt driv och uthållighet.
  • Erfarenhet av att hantera flera projekt parallellt, samt vana att utvärdera offerter.
  • Goda kunskaper i svenska, engelska, IT- och Excel-kunskaper.

Personliga egenskaper:

  • Affärsinriktad och resultatorienterad: Du är en skicklig förhandlare med sinne för detaljer och är självgående i att driva projekt framåt.
  • Kommunikativ och relationsskapande: Du har en naturlig fallenhet för att bygga förtroendefulla och långsiktiga relationer och är en god nätverkare.
  • Strukturerad och uthållig: Förmågan att hålla ordning och hantera många parallella projekt är avgörande för att lyckas i rollen.

Vi erbjuder

Mestergruppen erbjuder dig en stimulerande arbetsplats med stora möjligheter till personlig och professionell utveckling. Här får du verka i en snabbväxande miljö med ett starkt affärsfokus där du kan vara med och forma framtiden för branschen. Du får tillgång till ett kompetent och engagerat team och blir en viktig lagspelare i vår inköpsorganisation. Förmåner som friskvårdsbidrag, gym i byggnaden och 30 dagars semester ingår i tjänsten.

Placering: Tjänsten är placerad på vårt kontor på Hemvärnsgatan i Solna.

Ansök idag!

Alla ansökningar behandlas löpande, så vi ser gärna din ansökan omgående.

Har du frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Johan Emthén på johan.emthen@effso.se.

Välkommen med din ansökan!