Nyheter 

Att hyra in en bra inköpskonsult, hur gör jag?

Inköpskonsult, SCM-konsult, interimskonsult, interim chef… Kärt barn har många namn. Just nu får vi många förfrågningar om konsulter inom inköp och Supply Chain och för beställare gäller det att vara både väl förberedd och snabb för att få tag i rätt konsult för uppdraget. Hur förbereder man sig på bästa sätt för att hyra in rätt inköpskonsult och hur får man konsulten att komma igång snabbast möjligt? Vår konsultchef Cecilia Stenberg har svaren. Här listar hon några saker att tänka på.

En snabbrörlig bransch

Branschen för interimskonsulter är oerhört snabbrörlig – det kan vi inte nog poängtera. Utöver det finns det många aktörer med konsulter som alla vill hjälpa dig att komma till rätta med ditt personalbehov. Det för med sig att många inköpskonsulter, särskilt de bästa, ofta har flera erbjudanden att välja mellan. Därför gäller det att hålla urvalsprocessen så kort det bara går när man har hittat en bra konsult.

För att det ska gå smidigt till, behöver både ni och era interna processer vara förberedda. Ju mer förberedda ni är och ju mer information ni kan erbjuda oss gällande vilken typ av profil ni behöver, desto bättre matchning kan vi göra vid första försöket och desto snabbare kan den aktuella – och ofta efterlängtade – inköpskonsulten komma igång med sina arbetsuppgifter. Och, det säger sig självt, med en bra och snabb lösning kan ni snabbt gå tillbaka till att fokusera på er kärnverksamhet.

Vi som jobbar som konsultchefer på EFFSO har lång erfarenhet av att erbjuda inköpskonsulter. Många av oss har både varit beställare och inköpskonsulter själva. Och baserat på den erfarenheten har vi listat några tips för att du ska lyckas hyra in en så bra konsult som möjligt.

5 tips för att hyra in rätt inköpskonsult

1. Ju bättre beställning desto bättre matchning

Oavsett om du vet vad du behöver för inköpskonsult eller om du är lite osäker på hur ditt behov ser ut, kan du höra av dig till oss så kommer vi fram till en lösning tilsammans. Dock är grundtesen den att ju bättre beställning du gör desto snabbare och bättre matchning kan vi göra bland konsulterna i vårt nätverk. Därför ringer vi gärna upp dig om du har hört av dig till oss via mail för att ställa följdfrågor och säkerställa era behov. Vi tar hellre emot för mycket information än för lite och tillsammans navigerar vi oss fram till en tydlig kravprofil. Ett gott samarbete oss emellan grundar för en leverans som både är snabb och tillfredsställande.

2. Vid urvalet, var snabb på bollen

EFFSO arbetar med kompetensbaserad urvalsprocess. När vi kommit överens med er om kravprofilen stämmer vi av vilka konsulter ur vårt nätverk som passar er förfrågan bäst. Vi anlitar alltid konsulter vi redan har träffat och vars profiler vi har inblick i sedan tidigare. På så sätt kan vi snabbt återkomma med ett förslag.

I den mån det är möjligt dvs. om vi har identifierat flera tillgängliga konsulter som matchar ert behov, kommer vi att skicka ett antal konsulter till er så att ni kan välja. För att inte gå miste om en bra konsult kan snabb återkoppling från er sida vara avgörande. Eftersom branschen är så snabbrörlig och just nu extra het finns en risk att konsulten tackar ja till ett annat uppdrag om processen drar ut på tiden.

3. Ha kalendern redo för intervjuer

Det gäller att spara tid även i intervjufasen. Ett sätt att hålla processen kort är att erbjuda en intervjutid snarast möjligt. Därför, i förberedande syfte, kan det vara praktiskt att i god tid boka upp några olika kalendertider för dig och andra i er organisation som vill vara med i urvalsprocessen av konsulterna. På så sätt är era kalendrar redan synkade när konsulten står redo. Och givetvis, även här är snabb återkoppling efter intervjun A och O.

4. Marknadsmässiga arvoden lönar sig

När ni har hittat rätt konsult och det är dags att diskutera ersättning, är vårt råd att hålla sig så nära marknadsmässiga konsultarvoden ni kan. Ingen vill betala ett överpris men ju närmare marknadsmässig ersättning ni kommer, desto större och bättre urval av konsulter får ni välja mellan. I perioder är det dessutom ”konsultens marknad” vilket för med sig att konsulterna ofta blir kontaktade av flera aktörer och har flera uppdragsgivare att välja mellan.

5. Onboarding, tid är pengar

När allting stämmer och ni har kommit överens med en inköpskonsult som passar era behov gäller det att skapa goda förutsättningar för en smidig onboarding. Precis som vilken anställning som helst, se till att ha konsultens dator, mobil samt access och inloggningar till nödvändiga system och verktyg tillgängliga direkt vid uppdragsstarten. Konsulten vill inget hellre än att komma igång med sina nya arbetsuppgifter.

Lycka till!

Cecilia Stenberg
Konsultchef
+46 729 95 93 03 cecilia.stenberg@effso.se

PS: Vi på EFFSO har alltsedan vi grundades 2007 byggt upp ett omfattande nätverk av inköpskonsulter. Vi kan erbjuda inköpsexpertis inom såväl indirekt och direkt material, och inom alla branscher och inköpsområden. Vi kan hjälpa er att hitta rätt person till rätt uppdrag. Det snabbaste och enklaste sättet är att kontakta oss direkt. Du hittar oss även på LinkedIn. Det går också jätte-bra att höra av sig till oss även om du inte är säker på hur ert behov ser ut. Tillsammans kan vi komma fram till den för er bästa lösningen!